вівторок, 20 вересня 2016 р.

Концепції виникнення Київської Русі - три групи даних теорій


Проблема виникнення Київської Русі - одна з найактуальніших у вітчизняній історіографії. В цілому дослідники відтворили доволі повний і об'єктивний образ держави східних слов'ян, яка сформувалась в результаті їхньої тривалої політичної і соціально-економічної еволюції, збагаченої досвідом сусідніх народів. Насамперед потрібно почати з того, що чітких загальновизнаних меж не існує щодо питання виникнення Київської Русі та відношення української історії до неї, однак на думку більшості істориків її виникнення зводиться до 3-х основних концепцій:

1.Проросійська - має велику проросійську, антиукраїнську спрямованість. Прихильники її вважають,що велика частина російського населення складають малороси, а отже окремішнього українського народу не було. Як науково-історична концепція вона була оформлена Карамзіним. Висунута генеологічна ідея московської династії. Вчений Погодін у своїй роботі висунув гіпотезу де населення Київської Русі до монгольської навали був великоруським,а після навали територію заселили західні слов'яни, які називались потім малоросами. В середині ХІХ ст. російський історик М.Погодін проголосив мешканців княжого Києва росіянами. За М.Погодіним великороси спочатку мешкали у Подніпров'ї. Саме вони заснували княжий Київ, і державу Русь, але після погрому татарами Південної Русі 1240 р. відійшли на Верхню Волгу, де побудували Московську державу. Малороси нібито прийшли у спустошене татарами Середнє Подніпров’я з Волині та Прикарпаття лише у пізньому середньовіччі, тобто у ХIV-XV ст. Таким чином, культурно-історичний спадок Київської Русі, як і династичне право на її землі, за М.Погодіним, нібито повністю належало великоросам та їх правителям – московським Рюриковичам. 

Оприлюднення концепції М.Погодіна різко загострило дискусію за київську спадщину між українськими та російськими інтелектуалами. Протягом наступних 50-ти років у ній брали участь практично всі провідні історики, етнографи, мовознавці з обох сторін, зокрема з української це М.Максимович, М.Костомаров, В.Антонович, М.Драгоманов, М.Дашкевич, О.Потебня, А.Кримський та ін. Їхні аргументи були настільки переконливі, що на бік "южан" поступово переходять російські колеги К.Кавелін, О.Пипін, О.Пресняков та ін. На їхню думку Київська Русь не могла бути заснована росіянами, бо на час її постання в ІХ ст. великоруська гілка східних слов'ян ще взагалі не існувала. Пізніше Погодін цю концепцію підкорегував. Вже наприкінці ХІХ-ХХст вчені відчули незручність цієї концепції і виникла потреба у формуванні нових. Ключевський та Соловйов схиляються до відокремлення періоду КР як окремої для спільної Європи. 

2.Концепція давньоруської спільної колиски, яка говорить,що до монгольської навали тут існувало спільне давньоруське населення,але несприятливі зовнішні обставини поділили їх на 3 народи. До уваги внутрішні обставини не беруться. Суть концепції полягає у твердженні, що українці разом з росіянами та білорусами виникли з єдиного кореня – давньоруського народу, творінням якого була Київська Русь. Прихильниками цієї концепції є Ліхачов, Шахматов, останній показав, що розпад на племена відбувся у VIII ст.

Особливо популярною була ця концепція в радянські часи, коли активно пропагувалося "братство народів". В часи незалежності, втім, залишилися деякі прибічники цієї теорії, але їх вплив невеликий. 

3.Національно-українська концепція - вона прозвучала ще в "Повісті минулих літ", коли було дано відповідь на питання: "Звідки пішла Руська земля?" Вчений Маркевич говорив, що українці є автохтонним населенням цієї землі. Прихильниками концепції являються історик М.Костомаров, який написав працю «Дві руські народності», М.Грушевський в праці «Історія України-Руси» та «Схема руської історії» говорить,що «Русь - це земля полян». Вчені Шевчук,Тараненко у праці «Історії української державності» де говорили,що українці мають більше прав на те щоб називатися давнім і тим що перший утворив Київську державу.

Нині ця концепція стала домінуючою. І це добре. Оскільки метою попередніх двох теорій було лише одне - виправдати панування сусідньої держави на наших землях. От і вигадували, в імперську добу говорили, що "нема такого народу", в комуністичний час - про "триєдину народність". Одна нічим не краща за іншу. Чим швидше будуть відкинуті нав'язані ззовні теорії в нашій історії - тим швидше народ звільниться від закордонного впливу в світоглядно-ідеологічну сферу життя.

Немає коментарів:

Дописати коментар